12.09.25 • Kun Hans Martens aloitti SEW-EURODRIVE Oy:n toimitusjohtajana vuonna 2009, yritys oli jo vakiinnuttanut asemansa Suomen teollisuudessa luotettavana vaihdemoottoritoimittajana. Yritystä arvostettiin erinomaisesta toimituskyvystään, teknisestä osaamisestaan ja vahvasta sitoutumisestaan asiakkaisiin.

Uudistumisen vuosikymmen

Taustalla oli ammattitaitoinen tiimi, pitkäaikaisia asiakassuhteita ja hyvä maine markkinoilla. Martensin tehtävänä oli varmistaa, että tämä vahva perusta kantaisi myös tulevaisuuteen – erityisesti automaatiotuotteiden kehityksen ja kasvun kautta.

Hans Martens johti SEW-EURODRIVE Oy:tä vuosina 2009–2021, ja hänen aikanaan yritys kohtasi merkittäviä muutoksia. Talouskriisi vaikutti Suomeen erityisen voimakkaasti, mutta Martensin johdolla kriisi käännettiin mahdollisuudeksi. Yritys uudisti strategiansa ja vahvisti asiakaslähtöisyyttään, mikä loi pohjan uudelle kasvulle.

Tuolloin monilla asiakkailla oli tapana kilpailuttaa laitetoimittajia komponenttikohtaisesti, jolloin hankintapäätöksiä ohjasi usein pelkkä hinta. SEW-EURODRIVE Oy pyrki tuomaan esiin keskittämisen tuomia hyötyjä – kuten yhteensopivien kokonaisuuksien ja pitkäaikaisten kumppanuuksien tuottamaa lisäarvoa.

Uusia liiketoimintamahdollisuuksia

Uusi suunta löytyi automaatiotuotteista, internet-teknologian nopeasta kehityksestä ja kattavista huoltopalveluista. Hollolaan perustettu huoltokeskus aloitti toimintansa palvellen teollisuuden loppuasiakkaita, ja jo varhaisessa vaiheessa oli nähtävissä, että huoltopalveluille oli selkeästi kysyntää. Tietotekniikan nopea kehitys vaikutti merkittävästi tuoteteknologian uudistumiseen, erityisesti automaatiotuotteiden osalta. Samalla yritys siirtyi reaktiivisesta toimitusmallista kohti ennakoivaa ja asiakaslähtöistä palvelua, mikä avasi uusia liiketoimintamahdollisuuksia muun muassa sahateollisuudessa ja koneenrakennuksessa.

"Asiakasläheisyys ja palveluiden kehittäminen olivat avainasemassa. Myyntimme palautui nopeasti kriisiä edeltävälle tasolle ja jatkoi siitä vakaata kasvua. Samalla asiakasargumentaation painopiste alkoi siirtyä tuotteen teknisistä ominaisuuksista kohti kattavia palveluratkaisujamme, jotka toivat asiakkaille lisäarvoa", Martens kertoo.

2010-luvun puolivälissä yritys lähti edistämään LEAN-ajattelua, ei vain tuotannossa vaan koko organisaation prosesseissa. Tämä mahdollisti sen, että asiakkaille voitiin tuottaa lisäarvoa myös heidän omissa prosesseissaan – tilauksesta käyttöönottoon ja ylläpitoon asti.

Asiakassuhteet syvenivät vuosien varrella kumppanuuksiksi. Aiemmin tuotteen hinta ohjasi monien asiakkaiden päätöksiä, mutta LEAN-lähestymistavan avulla SEW-EURODRIVE Oy onnistui osoittamaan osaoptimoinnin piilokustannukset ja vahvistamaan asiakassuhteita.

Asiakaslähtöinen ajattelu

SEW-EURODRIVE Oy:n viime vuosikymmenen kehitys osoittaa, miten strateginen uudistuminen ja asiakaslähtöinen ajattelu voivat luoda kestävää kasvua myös haastavina aikoina. Yrityksen matka kuvastaa kykyä kuunnella asiakkaita, kehittää palveluita ja rakentaa yhteistyötä, joka tuottaa arvoa kaikille osapuolille.

”Toivon, että yrityksen nykyiset työntekijät jatkavat yrityksen historian viitoittamalla tiellä palvellen asiakkaita sillä samalla intohimolla, jonka opin aikoinaan tuntemaan.”
”Kaksikymmentä vuotta SEW-konsernin palveluksessa olivat urani ja elämäni parasta aikaa.”
Hans Martens
SEW-EURODRIVE Oy:n toimitusjohtaja 2009–2021
sew@sew.fi