Lyhyt rakenne
Jarru vie vain vähän tilaa.
Paljon lisävarusteita
Jarru ja sen ominaisuudet valitaan asiakkaan tarpeen mukaan.
Jarrun diagnostiikkayksikkö (optio)
Kosketukseton, jatkuva tieto jarrun toiminnasta ja kulumisesta.
Toiminnallinen turvallisuus (optio)
Sertifioitu stardardin EN ISO 13849-1 ja DIN 56950-1 mukaisesti (tapahtumateknologiasovellukset).
Mekaaninen jarru on tasavirtaherätteinen sähkömagneettinen levyjarru. Se vapautetaan sähköisesti ja sen jarrutus tapahtuu jousivoiman avulla. Sähkökatkoksen sattuessa jarru kytkeytyy päälle.
Käsivapauttimella varustetun jarrun voi vapauttaa myös mekaanisesti. Toimitukseen kuuluu silloin joko itsestään palautuva käsivipu tai lukittava vaarnaruuvi. Jarrua ohjataan jarrunohjaimella, joka on sijoitettu joko moottorin liitäntärasiaan tai kytkentäkaappiin.
Jarrutusmomentin suuruuden voi määrittää ja se riippuu käytettyjen jarrujousien tyypistä ja lukumäärästä.
Jarruja on saatavilla myös turvaluokiteltuina EN ISO 13849-1 mukaisesti.
DR..-sarjan moottori voidaan yhdistää tarvittavan jarrutusmomentin tai jarrutustyön mukaiseen BE-jarruun. Kun jarruja asennetaan rakennekoon 90 tai suurempiin moottoreihin, jarru on erillinen kokonaisuus, joka kiinnitetään moottorin laakerikilpeen. Jarruyksikön irrottaminen ja vaihtaminen sujuu helposti ilman moottorin avaamista.
Käsivapauttimella varustetut jarrut voidaan vapauttaa myös mekaanisesti. Käsivapauttimia on kahta mallia:
Tasavirtaherätteisten levyjarrujen ohjaukseen on saatavilla vaatimuksista ja käyttöominaisuuksista riippuen erilaisia jarrunohjaimia.
Jarrunohjaimet asennetaan joko suoraan moottorin liitäntärasiaan tai kytkentäkaappiin. Lämpöluokan 180 (H) moottoreissa sekä räjähdyssuojatuissa moottoreissa (poikkeus /3D) ohjausjärjestelmä on asennettava kytkentäkaappiin. Jarrunohjaimet ovat selkeyden vuoksi eri värisiä (= värikoodi).
Vaihtojänniteliitännällä varustettujen jarrujen jännitteensyöttö tapahtuu joko erikseen tai jännite otetaan liitäntärasiasta moottorin verkkojännitteestä. Jännitteensyöttö moottorin verkkojännitteestä on sallittua vain moottoreissa, joissa on kiinteä pyörimisnopeus. Vaihtonapaisissa moottoreissa sekä taajuusmuuttajan kanssa tapahtuvassa käytössä jännite on syötettävä jarruun erikseen.
Mikäli jännitteensyöttö tapahtuu moottorin verkkojännitteestä, jarrutus viivästyy moottorin jäännösjännitteen vuoksi. Jarrujen teknisissä tiedoissa mainittu jarrun sulkeutumisaika pätee vain käytettäessä erillistä jännitteensyöttöä.
Moottorityyppi | Jarrutyyppi | Wtot 106 J | Jarrumomentin vaihtoehdot Nm | |||||||
… | … | … | … | |||||||
DR..90 | BE1 | 120 | 5 | 7 | 10 | |||||
BE2 | 165 | 7 | 10 | 14 | 20 | |||||
BE5 | 260 | 14 | 20 | 28 | 40 | |||||
DR..100 | BE2 | 165 | 10 | 14 | 20 | |||||
| BE5 | 260 | 14 | 20 | 28 | 40 | 55 | |||
… | … | … |
Jarrutusmomentin suuruuden voi määrittää ja se riippuu käytettyjen jarrujousien tyypistä ja lukumäärästä. Mikäli tilauksessa ei toisin mainita, yksittäisessä jarrussa on vakiona suurin jarrutusmomentti (MBmax). Moottorin ja vaihdemoottorin nimellisvääntömomentti riippuu moottorin vääntömomentista ja voi siten poiketa maksimi vääntömomentista.
Samaan jarrukokoon voi valita pienemmät jarrutusmomentit (MBred) valinnaisten jarrujousiyhdistelmien ansiosta.
Jarrutyyppi | MBmax Nm | Jarrumomentin vaihtoehdot MBred Nm | Winsp 106 J | t1 10-3 s | t2 10-3 s | PB W | ||||||
BG | BGE | t2II | t2I | |||||||||
BMG02 | 1.2 | 0.8 | 15 | 28 | 10 | 100 | 25 | 15 | ||||
BR03 | 3.2 | 2.4 | 1.6 | 0.8 | 200 | 25 | 3 | 30 | 26 | 200 | ||
BE05 | 5.0 | 3.5 | 2.5 | 1.8 | - | - | 120 | 34 | 15 | 10 | 42 | 32 |
BE1 | 10 | 7.0 | 5.0 | - | - | - | 120 | 55 | 10 | 12 | 76 | 32 |
BE2 | 20 | 14 | 10 | 7.0 | 5.0 | - | 180 | 73 | 17 | 10 | 68 | 43 |
BE5 | 55 | 40 | 28 | 20 | 14 | - | 390 | - | 37 | 10 | 70 | 49 |
BE11 | 110 | 80 | 55 | 40 | 20 | - | 640 | - | 41 | 15 | 82 | 76 |
BE20 | 200 | 150 | 110 | 80 | 55 | 40 | 1000 | - | 57 | 20 | 88 | 100 |
BE30 | 300 | 200 | 150 | 100 | 75 | - | 1,500 | - | 60 | 16 | 80 | 130 |
BE32 | 600 | 500 | 400 | 300 | 200 | 150 | 1,500 | - | 60 | 16 | 80 | 130 |
BE60 | 600 | 500 | 400 | 300 | 200 | 2500 | 90 | 25 | 120 | 195 | ||
BE62 | 1200 | 1000 | 800 | 600 | 400 | 2500 | 90 | 25 | 120 | 195 | ||
BE120 | 1000 | 800 | 600 | 400 | - | - | 390 | - | 120 | 40 | 130 | 250 |
BE122 | 2000 | 1600 | 1200 | 800 | - | - | 300 | - | 120 | 40 | 130 | 250 |
Valikoimastamme löytyy paljon erilaisia lisävarusteita ja -laitteita, esim. jarruja, jarrunohjaimia ja antureita.
FS-turvaluokiteltu jarru …BE.. (FS02) vaakaliikekäytössä kategoriaan PL d asti ja pystyliikekäytössä kategoriaan PL c asti standardin EN ISO 13849-1 mukaisesti koon mukaan.
Jarrujen turvatoiminnot
Staattinen ja dynaaminen jarrudiagnostiikka MOVI-PLC®:lle