Tunnelmia Taitaja2017 Helsinki -tapahtumasta

22.05.17

SEW-EURODRIVE Oy oli mukana tukemassa nuorten ammatillista koulutusta ammattitaidon SM-kilpailuissa. Tapahtuma järjestettiin Helsingissä 15. - 18.5.2017.

Koneenasennus ja kunnossapito -kilpailulaji

Koulutuskeskus Salpauksessa kunnossapitoasentajaksi opiskeleva Jere Kuisma.

Koneenasennus- ja kunnossapitolajissa kilpailtiin asennus- ja kunnossapitotaidoista. Laji pohjautuu kone- ja metallitekniikan perustutkinnon perusteisiin ja työelämän tämänhetkisiin vaatimuksiin.

Finaalitehtävässä kilpailijat muodostivat mekaanisen käyttölaitekokonaisuuden SEW-EURODRIVEn teollisuusvaihteesta ja oikosulkumoottorista sekä nivelakselista.

Haastattelimme Jere Kuismaa kilpailun tunnelmista. Hän opiskelee kunnossapitoasentajaksi Koulutuskeskus Salpauksessa.

Jere oli yksi koneenasennuksen ja kunnossapidon yksilökilpailun viidestä finalistista. Tapahtuma oli erittäin opettavainen hänelle. Uusien kokemuksien lisäksi parasta oli verkostoituminen muiden alan opiskelijoiden kanssa.

Taitaja2017 tapahtumasta kertyneet opit auttavat Jereä myös valmistautumaan nuorten kansainväliseen ammattitaitokilpailuun. Jere edustaa Suomea tehdaskunnossapito-kilpailulajissa. WordsSkills-kilpailu järjestetään Abu Dhabissa 14. - 19.10.2017.

Finaalitehtävä ja lopputulokset

Mekaaninen laitekokonaisuus koneenasennus- ja kunnossapidon finaalissa.

Kilpailulajin finaalitehtävä

Moduuli 1

Kilpailijat kokosivat annettujen dokumenttien avulla mekaanisen laitekokonaisuuden, joka sisälsi vaihteen, nivelakselin ja moottorin.

Moduuli 2

Kilpailijat kokosivat annettujen dokumenttien avulla kääntövaihteen.

Moduuli 3

Kilpailijat suorittivat mekaanisen laitekokonaisuuden koeajon ja tekivät tarvittavat säädöt ja mittaukset.

Moduuli 4

Kilpailijat suorittivat kääntövaihteen testauksen sekä tekivät tarvittavat säädöt ja mittaukset.

Kilpailulajin kärkikolmikko

Jere Rönkkö, Ylä-Savon ammattiopisto

Joona Laine, Pohjois-Karjalan ammattiopisto

Jere Kuisma, Koulutuskeskus Salpaus