Onnea Reko Linnanmäki!

16.05.16

Taitaja 2016 koneenasennus ja kunnossapidon kilpailulajin voittaja

Mekaaninen laitekokonaisuus koneenasennus- ja kunnossapito finaalissa

Kolmipäiväinen ammattitaidon SM-kilpailu, Taitaja 2016 –tapahtuma, huipentui 12.5., jolloin kaikkien kilpailulajien lopputulokset olivat selvillä. Koneenasennus ja kunnossapito kilpailulajiin ilmoittautui tänä vuonna 29 kilpailijaa. Helsingin ja Oulun osakilpailuista Seinäjoen finaaliin tiensä selvittivät 8 kilpailijaa. SEW-EURODRIVE Oy tuki nuorten ammatillista koulutusta lahjoittamalla käyttötekniikkaa ammattitaidon SM-kilpailuihin.

Kilpailulajin finaalitehtävä

Koneenasennus ja kunnossapidon finaalitehtävä muodostui seuraavista kokonaisuuksista:

1. *Mekaanisen laitekokonaisuuden (telat, vaihde, laakeroinnit, kytkin ja hihnakäyttö) kokoaminen annettujen dokumenttien avulla. Laitekonaisuuden koeajo tarvittavien säätöjen ja mittauksien kera. *Lajivastaava Jyrki Mänttäri vastasi finaalin mekaanisten kilpailupenkkien toteutuksesta.

2. Palax Logsplit 60 hydraulisen halkojan kokoaminen ja halkaisukoneen koeajo tarvittavien säätöjen ja mittauksien kera.

Lajivastaava Jyrki Mänttäri ohjeistaa finalisteja

Erittäin tasainen kilpailu

Finalistit selviytyivät annetuista tehtävistä hyvin. Kilpailu oli erittäin tasainen ja tuomarit kiinnittivät huomiota mm. vaadittujen dokumenttien laadintaan, työturvallisuuteen, yrittäjyyteen, oikeisiin työmenetelmiin ja tarkoituksenmukaisiin työvälineisiin.

”Kilpailussa menestyminen vaatii kilpailijoilta sekä fyysistä kestävyyttä että henkistä jaksamista. Oman osaamisen testaaminen SM-tasolla on opiskelijoille merkittävä etu ja menestyminen kilpailussa edistää myös työnsaantimahdollisuuksia tulevaisuudessa”, kertoo *lajivastaava Jyrki Mänttäri. Jyrki korostaa myös kilpailulajin sponsoreiden merkitystä. Yhteistyöllä luodaan edellytyksiä tulevaisuuden osaajille.

Kilpailijat suorittavat mekaanisen laitekokonaisuuden koeajoa

Kilpailulajin kärkikolmikko:

1. Reko Linnanmäki, (Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopisto)

2. Antti Rossi, (Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopisto)

3. Juho Miettinen (Savon ammatti-ja aikuisopisto)

SEW-EURODRIVE Suomessa

SEW-EURODRIVE Oy on käyttötekniikkaan erikoistunut yritys. Tuotevalikoima koostuu vaihdemoottoreista, teollisuusvaihteista, taajuusmuuttajista, servokäytöistä ja hajautetusta käyttöautomaatiosta. Yrityksen pääkonttori, kokoonpanotehdas ja huoltokeskus toimivat Hollolassa. Aluekonttorit sijaitsevat Kotkassa, Tampereella, Vaasassa, Kuopiossa ja Oulussa. Yritys on perustettu Lahteen vuonna 1975.

Karkkilassa sijaitseva SEW-EURODRIVE -konsernin tuotantolaitos on erikoistunut suurten teollisuusvaihteiden suunnitteluun ja valmistukseen. SEW-EURODRIVE -yhtiöt työllistävät Suomessa yli 220 työntekijää ja ovat osa kansainvälistä käyttötekniikan kokonaisratkaisuihin erikoistunutta saksalaista SEW-EURODRIVE -konsernia. Vuonna 1931 perustetun perheyrityksen palveluksessa on yli 16 000 työntekijää 47 maassa ja liikevaihto on 2,7 miljardia euroa. Konsernissa on maailmanlaajuisesti 15 tuotantolaitosta ja 77 paikallista kokoonpanotehdasta ja huoltokeskusta. www.sew-eurodrive.fi

Taitaja 2016 tapahtuma

Taitaja on Suomen merkittävin ammatillisen koulutuksen vuosittainen tapahtuma ja näyteikkuna ammatillisen koulutukseen. Taitaja kutsuu ennen kaikkea yläkoululaisia, oppilaanohjaajia, lukiolaisia, opettajia ja vanhempia nauttimaan lajien kirjosta ja tiiviistä kilpailutunnelmasta. Tapahtuma toteutetaan tiiviissä yhteistyössä elinkeinoelämän kanssa ja tapahtumaan osallistuvien kilpailijoiden käytössä on alan uusimmat koneet ja laitteet. www.taitaja2016.fi

Taitaja2016-kilpailujohtaja, Liisa Lähdesmäki, p. 040 830 22 45, liisa.lahdesmaki@sedu.fi